Blogger Backgrounds
inikisahkauakudiamerekadansemuadikelilingkuastoryyouandIheshetheythemandpeopleIlove

Thursday, June 14, 2012

"kami tidak akan ucapkan perkataan 'cinta' kepada mana-mana lelaki ajnabi kerana.. kami simpan perkataan itu untuk diucapkan kepada bakal suami kami."



malam ni membaca blog farah lee wife ally iskandar tu best jg.

Title: Bakal Suami
apa yang dilontar oleh farah lee ni sememang nye betul. Personally  saya setuju what she said. 

sememangnye setiap manusia itua ada keinginan untuk mencintai dan dicintai. itulah lumrah manisua fitrah manusia yang telah ALLAH berikan untuk keita merasai salah satu nikmatnya.

Sememangnya manusia ini dicipta sekali dengan nafsu dan bila bercerita tentang cinta untuk mencari pasangan saling melengkapi, maka syaitan akan mempergiatkan usaha bagi memastikan nafsu kita mudah terbang mengikut aturannya.

Dan inilah yang ingin saya hindarkan. Sememangnya ada pada masa kini yang bercinta dan masih menjaga pergaulan zahiriah dan lahiriah, tetapi untuk  mencari kekuatan itu dalam diri sendiri masih tidak pasti.

Maka penyelesaian yang terbaik buat masa sekarang ialah selagi dapat sya hindarkan perasaan kasih dan sayang itu maka akan saya hindari sebelum perasaan itu mekar dan memudaratkan diri sendiri, selagi hati ini masih belum bersedia untuk berkahwin membina masjid, selagi itulah tiada kata cinta buat si dia yang masih belum menjadi suamiku. (tetiba terasa sangat berat menulis entry ini) 

Tetapi sekadar sharing is caring. Sememangnya Berkongsi  itu lebih indah momentnya. 

Nak pinjam juga ayat yang farah lee ni quoted : 
"While chemistry and attraction are no doubt important, character precedes them both. A famous quote follows, “Chemistry ignites the fire, but character keeps it burning.” The idea of falling “in love” should never be the sole reason for marrying someone; it is very easy to confuse infatuation and lust for love."

Agrre dengan ayat Fara Lee , we are marrying a human, not an angel. Sekali pun kita telah dirisik secara baik tapi kalau hati tak berkenan tak jadi juga kan.

Soal hati dan persaan subjektif dan cinta bukan boleh dipaksa2. 

quated yang selalu di baca 

It is true that while we can choose those whom we talk to and whom we like, we cannot choose those whom who we love.

Love is a fire. But whether it is going to warm your heart, or burn down your house, you can never tell.

AnonymousIf we deny love that is given to us, if we refuse to give love because we fear pain or loss, then our lives will be empty, our loss greater.

Alicia BarnhartTrue love never dies for it is lust that fades away. Love bonds for a lifetime but lust just pushes away.

Eric FrommTo love means to commit oneself without guarantee, to give oneself completely in the hope that our love will produce love in the loved person.

Elbert HubbardLove grows by giving. The love we give away is the only love we keep. The only way to retain love is to give it away.

William ShakespeareAs soon go kindle fire with snow, as seek to quench the fire of love with words.

Isaac BashevisSometimes love is stronger than a man's convictions.

Ursula K. LeGuinLove doesn't just sit there like a stone; it has to be made - like bread, remade all the time, made new.

Dan setelah berjumpa yang berkenan dihati, berserahlah kembali kepadaNya kerana dia yang lebih mengetahui.

Diunjurkan bersolat Isthikarah semoga kita mendapat barakahNYA.

Buat Si dia yang tidak kutahu siapa semoga engkau mengerti.

No comments:

Post a Comment