Blogger Backgrounds
inikisahkauakudiamerekadansemuadikelilingkuastoryyouandIheshetheythemandpeopleIlove

Thursday, January 3, 2013

Kap ba ra ta alif nun....

A: See you next year,B
B: Well, I'm off tomorrow. Will only be back next week on Monday. So yea, see you next week then :) *happy sebab cuti lama kan...

selamat pengantin baru kpd acap dan isteri yg telah bernikah pada tahun lepas...semoga bahagia serta kekal hingga ke jannah..amin....  

What a joke,,,Betul2 la igt acap ni nikah last year  .... bila kamilah bagitahu barulah terfikir...
Time becoms so subjective...




Then terfikir who would have thought 'next week' takes longer than 'next year'. Then I reflected, TIME is indeed very subjective to an individual right?

Ada orang, 24 jam tak cukup nak habiskan kerja yang sikit. That's might be me. Ada orang, 24 jam dapat buat banyak sangat benda. Ada orang, study 5 jam tak faham2. Ada orang, study sejam je dah faham. Ni orang genius la kan..ahaha

Then bila fikir balik what is it actually..Kap ba ra kap  alif ta nun.. Keberkatan or BARAKAH masa namanya. Sebab tu adanya sumpah Allah dalam Al quran 'Demi Masa' kerana 'Masa' itu makhluk Allah. Walaupun secara zahirnya, sehari ada 24 jam. Tapi Allah mampu saja beri seseorang '28 jam sehari'. 


Pernah tak sedang kita asyik leka dengan kerja office tiba-tiba otak macam jammed tak dapat dah nak fikir apa. Siapa lagi kan situasi macam ni kalau bukan orang yang menulis ni kan. then refresh balik apa yang left behind dan sepatutnya kena buat. Rupa-rupanya masih belu menunaikan solat dan waktu tu dah berada di hujung waktu. Ya Allah lekanya dengan urusan dunia. Sungguh significant cara yang Allah sampaikan teguran kepada kita.

Macam mana nak dapat 'Masa yang barakah'? Kita kena selalu doa kat Allah supaya diberkati masa seharian kita. Dan kita tak boleh 'tamak masa' dengan Allah. Kita kena luangkan masa untuk Allah. Kita kena luangkan masa untuk buat baik dengan orang lain, untuk kerja dakwah, untuk pergi majlis2 ilmu, untuk solat jemaah dan sebagainya. Kalau kita luang masa untuk dapat keredhaan Allah, insyaAllah masa-masa kita lebih diberkatiNya.

New year is just another date on the calender. It means nothing if we don't give meaning to it. And to give meaning to it, why not make it 'eternally meaningful' that will give benefit in the Hereafter. Semoga hari-hari yang mendatang akan menjadi bekalan sewaktu kita dihisab di akhirat kelak, insyaAllah.

Happy new year 2013. Kullu 'aam wa antum bikhair.

 Though, the best 'new year' ever as muslim  was 1/1/1434H = 15/11/2012 

No comments:

Post a Comment